torstai 8. elokuuta 2013

PLÖÄ

Mä oon aivan sika huono keksimään mitää otsikoita..mut btw. Lauantaina ja sunnuntaina olin Kristan ja Millan kisahoitajana eka Nykarlepys ja sitte Luvialla. Niistä kisoista mulla ei oo mitää kerrottavaa. No, Ilarilla (mun pikkuveli) oli tiistaina syntymäpäivä, se täytti 4-vuotta, iso poika jo! Käytiin sitte illalla sen kunniaksi kattomas "Monsterit Yliopistossa" elokuvissa. Oli muuten aivan sika hyvä, suosittelen mennä kattomaan! Ilarin synttäreitä pidetään sunnuntaina. Mulla oli tänään ratsastus tunti. taululla luki ensiksi että mä saan/pitää mennä Sivalla, kysyin sit et olisko millää mahdollista jos saisin mennä Miralla nyt estetunnin. Sain sitte vaihtaa Miraan ja olin iki onnellinen siitä. Haettiin hepat sisälle, laitettiin ja lähettiin. Ekaksi tunnilla alkuverkat, sitte tultiin ravissa pääty ympytöillä puomia ja puomikasa oli vähäsen pelottava, kyllä yli mentiin. Sitte pinkkiä estettä lyhyellä tiellä, ja sama toisin päin mutta vain pitkällä tiellä. Hypättiin seuraavaksi punavalkosta estettä joka oli halkasialla, Perään heti mustavalkonen "puomikasa" no sehän oli este mut en muista näitten nimiä. Mentiin niitä kolmea ratana parikertaa. Seuraavaksi muuten sama, mutta kaarto toiseen vastakkaiseen suuntaan ja siitä pinkki, punavalkonen, mustavalkonen. Lopuksi kaikki sai hypätä vielä pari kertaa yhen esteen korotettuna. Loppuverkat mentiin ulkona. Seuraava ryhmä oli jo maneesin oven takana odottamas. Nyt mulla on takapohkeet aivan himo kipeet, ku mulla on sellanen ongelma että kantapäät nousee aina vaakatasoon, niitten kuuluis olla alhaalla niille jotka ei tienny! (; Mut tällä tunnilla mä keskityin kunnolla niihin ja ne pysy kyllä alhaalla..jei!! Hyviä kuvia äiskä ei ollu saanu otettua..maneesis tulee aivan sikahuonoja kuvia, laatu ja kaikki :P

perjantai 2. elokuuta 2013

Talleilua



Elikkästä, lähettiin joskus kolmen mais pyöräilemään tallille päin. Saijakin tuli matkan varrelta mukaan, niin lähdettiin 10-12km matka tallille. Meinattiin kotona et viittiikö lähtiä pyörillä kun taivas oli tosi tumma ja piskotteli vähän. No, lähettiin sitte kuitenki. Perille päästiin kuivina, ei onneksi kastuttu! ei olis ollu kivaa mennä tunnille litimärkänä. Tallille päästyä meillä oli jotain puoli tuntia ylimääräistä aikaa että talutus tunnit alkaisi. Haettiin tunnille tulevia heppoja jo talliin. Sitten tulivat tuntilaiset. Autoimme niitä hevosten laittamisessa ja sovittiin Saijan ja Emilian kans kuka jää talliin harjaamaan heppoja. Tottahan mä jäin sinne heppojen kans. Onneksi en päässy/menny taluttamaan, koska ne meni pihalla ja piskotteli vähäsen. Sain sillä välin harjattua ja laittamaan suojat hepoisille. Muut tuli tunnilta ja laitettiin vielä omat hepat valmiiksi ja lähdettiin kohti maneesia. Itse menin Sivalla. Mä en ennemmin oo Sivalla kovin montaa kertaa mennyt. No, Aluksi mentiin alkukäynnit, siinä siva jo rupes vähä kokeilemaan pukittelua ja saako tehdä mitä haluaa. Ruvettiin tekemään käyntisiirtymisiä, ravia ja loivaa kiemuraa. Laukannostoja+työstöä, Siva oli aluksi todella laiska. Se kyllä laukkasi, mutta vetelästi. Maneesin toisessa päädyssä se ei millään halunnut mennä oven vierustaa pitkin. Käveltiin hetken, sitten ruvettiin tekemään loivaa kiemuraa. Loivalla kiemuralla suoristusta ja vasenta laukkaa. Sen jälkeen raviin ja siitä voltti. Lisättyä ravia ja voltteja tarvittaessa. Ja lopuksi sama toisin päin. Siva meni kyllä todella hienosti lopuksi kaikki laukannostot, taivukset ja loivan kiemuran. Kunnon kiitokset sai! Loppu ravit ja käynnit. Tunti meni hyvin! siitä mulla ei ole vielä kuvia...Laitettiin hevoset pois ja vietiin laitumille. Kuvailtiin siinä hetken Emilian kans ja mentiin porukalla kattelemaan Vipun riimua sieltä super isosta laitumesta. Katteltiin sitä riimua tosi kauan. Joku toinen riimu kyllä löytyi, Mutta ei sitä minkä olis pitäny löytyä. Vietiin Emilian kans jotain ylimääräistä roskaa pois ja Tommi tuli justiin siitä ohi, sanottiin ettei riimua löytyny niin se oliki sitte jo löytyny jostain...Ei yhtää siinä vaihees ärsyttäny ja naurattanu. Katteltiin sitä ihan turhaa. Mutta joku toinen riimu edes löytyi :D Mentiin vielä kuvailemaan laitumille ja lähettiin kotiin pyörillä. Meillä oli mukana vähä evästä, jotka unohdettiin syödä ne tallilla. Pysähdyttiin sitte matkalla syömään ne. Oltiin kotona vasta joskus 22-23..Hupsis! Huomenna meen kisahoitajaksi Uusikarlepyyhyn.