torstai 8. elokuuta 2013
PLÖÄ
Mä oon aivan sika huono keksimään mitää otsikoita..mut btw. Lauantaina ja sunnuntaina olin Kristan ja Millan kisahoitajana eka Nykarlepys ja sitte Luvialla. Niistä kisoista mulla ei oo mitää kerrottavaa. No, Ilarilla (mun pikkuveli) oli tiistaina syntymäpäivä, se täytti 4-vuotta, iso poika jo! Käytiin sitte illalla sen kunniaksi kattomas "Monsterit Yliopistossa" elokuvissa. Oli muuten aivan sika hyvä, suosittelen mennä kattomaan! Ilarin synttäreitä pidetään sunnuntaina. Mulla oli tänään ratsastus tunti. taululla luki ensiksi että mä saan/pitää mennä Sivalla, kysyin sit et olisko millää mahdollista jos saisin mennä Miralla nyt estetunnin. Sain sitte vaihtaa Miraan ja olin iki onnellinen siitä. Haettiin hepat sisälle, laitettiin ja lähettiin. Ekaksi tunnilla alkuverkat, sitte tultiin ravissa pääty ympytöillä puomia ja puomikasa oli vähäsen pelottava, kyllä yli mentiin. Sitte pinkkiä estettä lyhyellä tiellä, ja sama toisin päin mutta vain pitkällä tiellä. Hypättiin seuraavaksi punavalkosta estettä joka oli halkasialla, Perään heti mustavalkonen "puomikasa" no sehän oli este mut en muista näitten nimiä. Mentiin niitä kolmea ratana parikertaa. Seuraavaksi muuten sama, mutta kaarto toiseen vastakkaiseen suuntaan ja siitä pinkki, punavalkonen, mustavalkonen. Lopuksi kaikki sai hypätä vielä pari kertaa yhen esteen korotettuna. Loppuverkat mentiin ulkona. Seuraava ryhmä oli jo maneesin oven takana odottamas. Nyt mulla on takapohkeet aivan himo kipeet, ku mulla on sellanen ongelma että kantapäät nousee aina vaakatasoon, niitten kuuluis olla alhaalla niille jotka ei tienny! (; Mut tällä tunnilla mä keskityin kunnolla niihin ja ne pysy kyllä alhaalla..jei!! Hyviä kuvia äiskä ei ollu saanu otettua..maneesis tulee aivan sikahuonoja kuvia, laatu ja kaikki :P
perjantai 2. elokuuta 2013
Talleilua
Elikkästä, lähettiin joskus kolmen mais pyöräilemään tallille päin. Saijakin tuli matkan varrelta mukaan, niin lähdettiin 10-12km matka tallille. Meinattiin kotona et viittiikö lähtiä pyörillä kun taivas oli tosi tumma ja piskotteli vähän. No, lähettiin sitte kuitenki. Perille päästiin kuivina, ei onneksi kastuttu! ei olis ollu kivaa mennä tunnille litimärkänä. Tallille päästyä meillä oli jotain puoli tuntia ylimääräistä aikaa että talutus tunnit alkaisi. Haettiin tunnille tulevia heppoja jo talliin. Sitten tulivat tuntilaiset. Autoimme niitä hevosten laittamisessa ja sovittiin Saijan ja Emilian kans kuka jää talliin harjaamaan heppoja. Tottahan mä jäin sinne heppojen kans. Onneksi en päässy/menny taluttamaan, koska ne meni pihalla ja piskotteli vähäsen. Sain sillä välin harjattua ja laittamaan suojat hepoisille. Muut tuli tunnilta ja laitettiin vielä omat hepat valmiiksi ja lähdettiin kohti maneesia. Itse menin Sivalla. Mä en ennemmin oo Sivalla kovin montaa kertaa mennyt. No, Aluksi mentiin alkukäynnit, siinä siva jo rupes vähä kokeilemaan pukittelua ja saako tehdä mitä haluaa. Ruvettiin tekemään käyntisiirtymisiä, ravia ja loivaa kiemuraa. Laukannostoja+työstöä, Siva oli aluksi todella laiska. Se kyllä laukkasi, mutta vetelästi. Maneesin toisessa päädyssä se ei millään halunnut mennä oven vierustaa pitkin. Käveltiin hetken, sitten ruvettiin tekemään loivaa kiemuraa. Loivalla kiemuralla suoristusta ja vasenta laukkaa. Sen jälkeen raviin ja siitä voltti. Lisättyä ravia ja voltteja tarvittaessa. Ja lopuksi sama toisin päin. Siva meni kyllä todella hienosti lopuksi kaikki laukannostot, taivukset ja loivan kiemuran. Kunnon kiitokset sai! Loppu ravit ja käynnit. Tunti meni hyvin! siitä mulla ei ole vielä kuvia...Laitettiin hevoset pois ja vietiin laitumille. Kuvailtiin siinä hetken Emilian kans ja mentiin porukalla kattelemaan Vipun riimua sieltä super isosta laitumesta. Katteltiin sitä riimua tosi kauan. Joku toinen riimu kyllä löytyi, Mutta ei sitä minkä olis pitäny löytyä. Vietiin Emilian kans jotain ylimääräistä roskaa pois ja Tommi tuli justiin siitä ohi, sanottiin ettei riimua löytyny niin se oliki sitte jo löytyny jostain...Ei yhtää siinä vaihees ärsyttäny ja naurattanu. Katteltiin sitä ihan turhaa. Mutta joku toinen riimu edes löytyi :D Mentiin vielä kuvailemaan laitumille ja lähettiin kotiin pyörillä. Meillä oli mukana vähä evästä, jotka unohdettiin syödä ne tallilla. Pysähdyttiin sitte matkalla syömään ne. Oltiin kotona vasta joskus 22-23..Hupsis! Huomenna meen kisahoitajaksi Uusikarlepyyhyn. 
keskiviikko 31. heinäkuuta 2013
Hups
Hupsiiiista! Sori kun en ole kirjotellu tänne pitkään aikaan...on ollu koko aika jotain tekemistä ja ei aina jaksais yöllä ruveta kirjottamaan. Mutta eli oon ollu Kristiinan markkinoilla, sielä ei ollut mitään omituista. Äitin kans shoppailemas vaasas oikein urakalla kouluvaatteita ja muuta kivaa. Olin Eveliinan kans niitten perheen kans mökillä, Viitasaaressa. Uitiin joka ilta, mentiin sinne mettään pelleilemään kaikkee :D Se on siis saaressa se mökki. Ei siitä sitte kummallisempaa. Mä en nyt aiva muistakkaan kaikkea mitä oon tehnyt... Tultiin justiin Eveliinan, Sallan, Saijan, Emilian ja Venlan kans mökiltä. Oltiin ikkeläjärvellä even ja niitten mökillä sielä. Uitiin kans joooooka päivä, saunottiin, valvottiin. Uitiin sinne keskelle ikkeläjärveä ja vähä päälle Venlan kans. Sielä keskellä kasvo koivu..:D Oli aivan sika kivaa! ja sieltä suoraa mentiin samalla porukalla ponitallille maastoon. Ensiksi valittiin ponit kenellä kukakin meni, itse menin shettis Pepillä. Muut meni tummilla issikoilla ja mulla ja emilialla oli shettikset. Alkumatka sujui tosi hyvin, pientä kompurointia pikku-ponskeilla oli mennä sielä neva kurakos, mut hengissä ollaan. Otettiin eka laukkapätkä, issikat meni edellä tuhatta ja sataa, me tultiin emilian kans vähä hitaammin, mutta vauhtia riitti siltikin. Mentiin vähä matkaa, jouduttiin hyppäämäänki kaatuneen puun yli ku se oli kaatunut suoraa siihen polulle. Peppi vähä meinas ettei hypätä, mutta yli mentiin hyvin. Sitte, mentiiin jonku ajan päästä vähän ravia ja laukkaa. Siinä laukka suoralla kaikki paineli menemään aivan täysiä! Ei mitään rajaa ollu, Peppi raasuki oli aivan fiiliksis sielä issikoiden peräs. Laukan alus tuli pari pikku pukkia, mutta ei ne menoa haitannut. Käytiin myös sellaisessa lammikossa kävelemäs niitten kanssa. Toiset aiva nautti ku sai päästellä ylämäkeen ja mutkissa. Lopuksi Peppi sitte päätti jäädä muuten vain siihen maahan makoilemaan...no ylös noustiin ja jatkettiin kävelyä. Aivan mahtava maasto oli! Ei ole moittimista. Lopuski laitettiiin hevoset pois, piti pestäkkin. Soitin sitte äitin hakemaan mut ja Emilian tallilta. Ja matka kohti kotia. Meillä kaikilla oli aivan sikana tavaraa tallilla mukana, kun tultiin suoraa mökiltä. Meinataan huomenna Emilian kans pyöräillä tallille 12km ja takasi. Mulla on siis aina torstaisin tunti sielä Tommin Tallilla.
perjantai 12. heinäkuuta 2013
Hair
JEEH! Eilen sovittiin äiskän kans et jos mä ajan nurmikon niin saan värjätä hiukset.. Se muutos oli kyllä aika suuri. Koska se parturissa värjäys meni vähä tuota ei toivotusti, mutta kyllä neki oli aivan kivat. Olisin halunnut sellaset vaalean ruskeet hiukset ja niistä sitte tuliki sellaset blondit...siihen vielä liukuväri tummeneen latvoihin. Toivoinki et tästä uudesta väristä olis tullu sellanen luonnollisen ruskea. No, näistä tulikin aika tummat..mut ei oo valittamista. Kyllä nää itteni mielestä sopii paaljo paremmin kun ne edelliset. Sitte vain edessä hirveä kasvatus prosessi. Kun leikkasin joskus kuudennella luokalla toispuoleiset hiukset niin nyt ei enää millää meinaa saada sillälailla hienosti kasvatettua. Ettei ne rehottais eikä muutenkaa olis sellaset epäsiistit..ainut vaihtoehto on pidennykset, mutta sekin näyttää varmaan aiva typerältä. Jos se tulee, sillälailla korvan kohtaan "pömpölle"
Haettiin äitin kans aamusta keksiä ja pullaa kaupasta. Siis huomenna on mun pikkuveljen nimpparit ja sinne tulee serkut, kummit, mummut ja paapat. Oon myös vähä keriinnyt kuvaillakkin.
Haettiin äitin kans aamusta keksiä ja pullaa kaupasta. Siis huomenna on mun pikkuveljen nimpparit ja sinne tulee serkut, kummit, mummut ja paapat. Oon myös vähä keriinnyt kuvaillakkin.
keskiviikko 10. heinäkuuta 2013
Angry birds
En nyt sitte viittiny laittaa tätä postausta tohon edelliseen. Eli Eve tuli meille eilen yöksi. Aluks me juteltiin niitä näitä ja sitte lähettiin pyörällä hakeen kaupasta jotain syötävää. Ajateltiin et maistetaan jotain erikoista hedelmää, löysettiin sitte jotku Parquiet..se on sellainen vähä niinku persikka, litistettynä ja karvasempana. :D Ja toki karkkipussi, suklaata, sipsiä ja mansikoita. Sen jälkeen ajateltiin jäädä viä "hetkeksi" kylille. L
ähettiin koska näytti siltä aiva niinku olis ruvennu kohta satamaan. Oltiin yheltätoista kotona ja ruvettiin tekeen tätä blogia mulle. Mentiin sitte yhen mais telttaan nukkumaan. Meillä oli aivan sairaan paljo vaatteita et jos on kylmä..niin tottakai sielä oli sitte tosi lämmin. Eihän se nukkumatti tullu sitte hetkeen, syötiin teltas sipsiä ja karkkia. Aamulla herättiin joskus 10 maissa. Syötiin ja mentiin kylille. Haettiin vielä cittarista jotain karkkia ja lähedettiin kotio. Tehtiin kaikkee omituista! Tähän loppuun vielä kuvia. :)
>tästä even blogiin<
ähettiin koska näytti siltä aiva niinku olis ruvennu kohta satamaan. Oltiin yheltätoista kotona ja ruvettiin tekeen tätä blogia mulle. Mentiin sitte yhen mais telttaan nukkumaan. Meillä oli aivan sairaan paljo vaatteita et jos on kylmä..niin tottakai sielä oli sitte tosi lämmin. Eihän se nukkumatti tullu sitte hetkeen, syötiin teltas sipsiä ja karkkia. Aamulla herättiin joskus 10 maissa. Syötiin ja mentiin kylille. Haettiin vielä cittarista jotain karkkia ja lähedettiin kotio. Tehtiin kaikkee omituista! Tähän loppuun vielä kuvia. :)
>tästä even blogiin<
Ensimmäinen postaus
Ajattelin sitte itsekkin aloitella bloggaamista, eilen Eve auttoi tekemään tätä. Yritän kirjoitella noin kerran viikossa. Kirjoitan elämästäni johon kuuluu mm. ratsastus. Toissapäivänä olimme tallilta koemaastossa, nummijärvellä. Menin tallille puoli kaksi. Haettiin hevoset sisälle, katteltiin niiden varusteet valmiiksi ja sitten harjattiin ne. Vietiin Tommin ja Pirjon autoihin varusteet ja laitettiin hevoset koppeihin. Joskus kolmen aikoihin lähdettiin viemään hevosia kahdella lastilla. Minä, Eve, ja Venla mentiin Tommin autolla koska Pirjon autoon ei olisi mahtunut, kaiken tilan vei satulat ja muut varusteet. Tommi jätti hevoset meidän kanssa leirintäalueella ja lähti hakemaan loput hevoset. Meitä oli siis kuusi ratsukkoa. Kun kaikki olivat valmiina, lähdimme matkaan. Menin itse Tarmolla jolla en siis ennemmin ole mennyt. Jo alussa huomasin Tarmon olevan aika laiska, jouduimme vähän väliä ravaamaan Pirjoa ja Muumia kiinni, jotka menivät siis etummaisina. Enimmäkseen menimme käyntiä, otimme vähän ravipätkiä, mutta laukkaamaan emme päässeet, koska tie oli niin kova eikä kaikilla hevosilla ollut kenkiä. Lopuksi vaihdoin Sonjan kanssa hevosia. Menin loppumatkan Pennillä. Kaikki Hevoset suhtautuivat maastoreissuun hyvin, mitä Tarmo nyt peruutteli vähän väliä, se korjautui raipalla. Perillä otimme varusteet pois ja lastasimme hevoset koppeihinsa. Tommi vei ensimmäisen lastin ja tuli hakemaan sen jälkeen vielä toista. Menimme viimmeisellä kyydillä Even kanssa, koska Miran ja Bemun kanssa piti jäädä. Tallilla veimme varusteet paikoilleen ja veimme hevoset laitumille. Maaston pituutta tuli 13km, kiersimme nummjärven. Ja aikaa kului 2,5 tuntia. Pohkeet olivat aivan kipeät kotona ja reidet :d Mutta mahtava maasto oli! :]
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)








