perjantai 2. elokuuta 2013

Talleilua



Elikkästä, lähettiin joskus kolmen mais pyöräilemään tallille päin. Saijakin tuli matkan varrelta mukaan, niin lähdettiin 10-12km matka tallille. Meinattiin kotona et viittiikö lähtiä pyörillä kun taivas oli tosi tumma ja piskotteli vähän. No, lähettiin sitte kuitenki. Perille päästiin kuivina, ei onneksi kastuttu! ei olis ollu kivaa mennä tunnille litimärkänä. Tallille päästyä meillä oli jotain puoli tuntia ylimääräistä aikaa että talutus tunnit alkaisi. Haettiin tunnille tulevia heppoja jo talliin. Sitten tulivat tuntilaiset. Autoimme niitä hevosten laittamisessa ja sovittiin Saijan ja Emilian kans kuka jää talliin harjaamaan heppoja. Tottahan mä jäin sinne heppojen kans. Onneksi en päässy/menny taluttamaan, koska ne meni pihalla ja piskotteli vähäsen. Sain sillä välin harjattua ja laittamaan suojat hepoisille. Muut tuli tunnilta ja laitettiin vielä omat hepat valmiiksi ja lähdettiin kohti maneesia. Itse menin Sivalla. Mä en ennemmin oo Sivalla kovin montaa kertaa mennyt. No, Aluksi mentiin alkukäynnit, siinä siva jo rupes vähä kokeilemaan pukittelua ja saako tehdä mitä haluaa. Ruvettiin tekemään käyntisiirtymisiä, ravia ja loivaa kiemuraa. Laukannostoja+työstöä, Siva oli aluksi todella laiska. Se kyllä laukkasi, mutta vetelästi. Maneesin toisessa päädyssä se ei millään halunnut mennä oven vierustaa pitkin. Käveltiin hetken, sitten ruvettiin tekemään loivaa kiemuraa. Loivalla kiemuralla suoristusta ja vasenta laukkaa. Sen jälkeen raviin ja siitä voltti. Lisättyä ravia ja voltteja tarvittaessa. Ja lopuksi sama toisin päin. Siva meni kyllä todella hienosti lopuksi kaikki laukannostot, taivukset ja loivan kiemuran. Kunnon kiitokset sai! Loppu ravit ja käynnit. Tunti meni hyvin! siitä mulla ei ole vielä kuvia...Laitettiin hevoset pois ja vietiin laitumille. Kuvailtiin siinä hetken Emilian kans ja mentiin porukalla kattelemaan Vipun riimua sieltä super isosta laitumesta. Katteltiin sitä riimua tosi kauan. Joku toinen riimu kyllä löytyi, Mutta ei sitä minkä olis pitäny löytyä. Vietiin Emilian kans jotain ylimääräistä roskaa pois ja Tommi tuli justiin siitä ohi, sanottiin ettei riimua löytyny niin se oliki sitte jo löytyny jostain...Ei yhtää siinä vaihees ärsyttäny ja naurattanu. Katteltiin sitä ihan turhaa. Mutta joku toinen riimu edes löytyi :D Mentiin vielä kuvailemaan laitumille ja lähettiin kotiin pyörillä. Meillä oli mukana vähä evästä, jotka unohdettiin syödä ne tallilla. Pysähdyttiin sitte matkalla syömään ne. Oltiin kotona vasta joskus 22-23..Hupsis! Huomenna meen kisahoitajaksi Uusikarlepyyhyn.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti